Jeugd

3.1 Gebruik van tennisbanen door de jeugd

Hiervoor gelden de volgende regels:

Maandag t/m vrijdag

Vervallen sinds maart 2021.

Baan 3 is tot 18.00 uur gereserveerd voor jeugdleden. Dit betekent dat de jeugdleden gedurende deze tijdstippen op de genoemde baan te allen tijde, uitgezonderd de competitieperiode, voorrang hebben op seniorleden. Jeugdleden mogen dan niet door seniorleden worden “afgehangen”, andersom echter wel.

Zaterdag en zondag

De jeugdleden hebben dezelfde rechten als de seniorleden: wie het eerste compleet is kan een baan "afhangen".

3.2 Jeugdactiviteiten

De jeugdcommissie organiseert verspreid door het hele jaar verschillende soorten activiteiten. Hiervoor ontvangen jeugdleden een uitnodiging. Toernooien die georganiseerd worden door andere verenigingen worden bij de jeugdleden onder de aandacht gebracht vanuit de jeugdcommissie.

3.3 Competitie t/m 12 jaar

LTC Maasbree neemt deel aan het Tenniskids-programma van de KNLTB speciaal voor kinderen t/m 12 jaar. Met speciale ballen, rackets, banen en oefeningen leert zelfs de jongste jeugd de sport razendsnel te spelen. Kinderen worden direct in een team met leeftijdsgenootjes geplaatst. Zo maken ze snel nieuwe vriendjes en werken ze samen naar duidelijke doelen toe. Dat is niet alleen goed voor de fysieke, maar ook voor de sociale vaardigheden. Plezier en samenspel; daar draait het om bij Tenniskids.

Binnen Tenniskids:

• Spelen kinderen al heel snel wedstrijdjes;
  • Worden kinderen meteen opgenomen in een team;
  • Leren kinderen op een leuke manier de juiste techniek;
  • Ontwikkelen ze zich niet alleen met het racket maar in hun algehele coördinatie en sportbewustzijn.

Tenniskids is geheel afgestemd op de leeftijd en mogelijkheden van kinderen. Daardoor leren ze het spel razendsnel spelen. Met kleuren wordt hun vooruitgang in kaart gebracht: rood, oranje en groen. Bij iedere kleur horen andere leeftijden, baangroottes en balsoorten. Zie voor verdere informatie over Tenniskids deze pagina.

3.4 Competitie vanaf 12 jaar

Alle jeugdleden van LTC Maasbree spelen naast hun wekelijkse trainingen competitie in verschillen categorieën: rood, oranje en groen. Vanaf geel is het spelen van competitie geen “verplichting”, omdat jeugdspelers dan ook vaak in het voortgezet onderwijs zitten en vaker keuzes moeten maken om sport en school te kunnen combineren. Van alle jeugdleden die competitie spelen wordt verwacht dat ze ook trainen bij LTC Maasbree.

3.4.1 Samenstelling competitieteams

De competitieteams worden samengesteld door de jeugdcommissie in nauw overleg met de trainers van Personal Tennis. Elk competitieteam heeft een eigen coördinator. De coördinator regelt onder andere het vervoer op de competitiedagen en beschikt over de wedstrijdgegevens (waar, hoe laat, wedstrijdformulieren, etc.). Deze rol wordt ingevuld door ouders van de jeugdspelers. Voorafgaand aan het competitieseizoen benadert de jeugdcommissie ouders om deze rol in te vullen en zorgt ervoor dat de coördinator alle benodigde informatie ontvangt.

3.4.2 Competitieseizoenen en -dagen

Per jaar zijn er twee competities: de voorjaarscompetitie (maart t/m juni) en de najaar competitie (september t/m november). Per competitieseizoen wordt de samenstelling van de competitieteams door de jeugdcommissie (in nauw overleg met de trainers) opnieuw bekeken. Indien nodig wordt de samenstelling van de teams gewijzigd. Alle competitiedagen zijn op zondag, ongeveer 1 keer per 2 weken.

3.5 Promotieactiviteiten

Gedurende het jaar organiseert de jeugdcommissie een aantal promotieactiviteiten om kinderen kennis te laten maken met tennis en ze de mogelijkheid te bieden lid te worden van LTC Maasbree. Voorbeelden van promotieactiviteiten zijn:

• Proeflessen
  • Racket- Bal- games

3.6 Training

Training wordt gegeven volgens de TENNISKIDS formule. Dit is een speciaal opleidingsprogramma van de tennisbond dat kinderen spelenderwijs bekend maakt met tennis. Het motto is “leer tennis op een manier die past bij de leeftijd en wat je mag verwachten van een kind op die leeftijd”. Onze trainers zijn hiervoor speciaal opgeleid. Zie deze pagina voor actuele informatie over training.

3.7 Informatieavond jeugdleden

Jaarlijks organiseert de jeugdcommissie in maart/ april een informatieavond. Deze avond wordt speciaal georganiseerd voor ouders van nieuwe jeugdleden om hen te informeren over het reilen en zeilen binnen de club.

< terug naar inhoud > < terug naar boven >